چه باید بکنیم؟

پاسخ:

اول. باید بیاموزیم که هرچه می خواهیم نمی توانیم در این دنیای مادی بدست آوریم، پس «عفت ورزی» هنر ی است که برای همه پسندیده و برای جوانان ما شایسته و بایسته تراست .

دوم. اسلام بعنوان دینی واقع گرا و آرمان خواه ،شریعت اعتدال گرا نیز هست ؛ لذا نه رهبانیت را تجویز می کند و نه کمونیسم جنسی را؛ بلکه اساسی ترین راه حل را ازدواج و تشکیل کانون گرم خانواده می داند که در تعالیم دینی ، ازدواج محبوب ترین بنیاد الهی دا نسته شده است . پیامبر اسلام (ص) می فرمایند:«خداوند متعال مرا به رهبانیت نفرستاد بلکه بر اساس دین یکتا پرستی که آسان گیر و با گذشت و بزرگواری است بر انگیخت پس هرکس که فطرت و آیین ما را دوست دارد باید بر سنت من الگوگیری کند و از جمله سنت و آیین من ازدواج است».

سوم.اگر ازدواج دائم ممکن نشد و بلوغ جنسی به بحران می انجامید ، راه حل اضطراری به عنوان ازدواج موقت را مقرر نموده است .

مشکل آنجاست که ما در هر سه مرحله دچار معضل شده ایم؛ زیرا فضای فرهنگی و اخلاقی جامعه به دلایل مختلف -از جمله جوان بودن جامعه گسترش بی حد ومرز آزادی ها، تهاجم فرهنگی، غفلت مسئولان از جوانان و مشکلات آنان و خلاصه نا امن بودن و تا حدی رواج ابتذال – عفاف و پاکدامنی را به امتحانی سخت مبدل ساخته است. ومتاسفانه تکنولوژی مدرن – اعم از اینترنت ، ماهواره، موبایل و رسانه ها – نیز ابزاری شیطانی شده اند که به بلوغ زودرس دامن می زنند.

از سوی دیگر ازدواج- که در تعالیم قرآنی و نبوی با آسانترین شیوه ها و به دور از تشریفات صورت می گرفت و یک پیمان مقدس بین زن و شوهر بود- متاسفانه با تشریفات فراوان و چشم و هم چشمی ها ، بهصورت یک قرارداد و متاسفانه خیابانی و به دور از آگاهی و آینده نگری صورت می گیرد و به همین دلیل بسیاری از آنها به جدایی می انجامد.

چقدر از از جوانانی که بخاطر مهریه سنگین دختران، نمی توانند ازدواج کنند و یا حتی قدمی پیش نهند، چون وضعیت پسران جوانی را ملاحظه می کنند که بدلیل مهریه سنگین ، قبل از تشکیل خانواده و سامان یابی عاطفی و جنسی ، جز احساس مسئولیت سنگین و پرداخت هزینه های تشریفاتی فراوان ، بهره ای از ازدواج نبرده اند! پسران و دختران زیادی هستند که گرفتار ذهنیات و اوهام چشم و هم چشمی دوستان وخویشاوندان ، در مسئله جهیزیه وامانده اند!این در حالی است که رسول گرامی اسلام (ص)فرمود:« افضلُ نساءِ اُمَّتی… اقلهنَّ مَهراً» ؛ «بهترین زنان امت من ، آنان هستند که… مهریه آنان اندک است».

آیا این همه تشویق ها و تاکید های پیامبر اکرم(ص) در ازدواج آسان و بدون تشریفات نباید مورد توجه قرار بگیرد؟! در دوران صدر اسلام گاهی تعلیم چند آیه قرآن به عنوان مهریه پذیرفته می شد و زندگی همراه با خوشی و ایمان شروع می شد. جامعه ما به خود آید و در پرتو این فرهنگ نورانی ، معضلات خودرا حل کند

البته دولت اسلامی موظف است فضیلت محور باشد وبراساس آیات مختلف قرآن و احادیث نبوی و اهل بیت عصمت و طهارت، برای ایجاد محیط پاک و رشد فضایل اخلاقی و معنویات تلاش کند. چنین دولتی باید در جهت ازدواج جوانان گام های اساسی بردارد و معضلات آنان در مسئله مسکن، اشتغال و… را در حد امکان برطرف سازد؛ مگر نه آن است که قرآن کریم می فرماید:«الذین ان مکناهم فی الارض اقامو الصلوة و آتو الزکاة و امروا باالمعروف و نهوا عن المنکر»(سوره مبارکه حج آیه 40) پس مومنان و جامعه ایمانی هر گاه اقتدار یابند باید در جهت برپاداری نماز و معنویات وتحقق عدالت اجتماعی که زکات نماد مهم آن است و امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنند. مگر جز آن است که پیش شرط و مقدمه برپاداری نماز و معنویات و نیز امر بمعروف و نهی از منکر ، بسترسازی برای محیط پاک و عفاف ورزی جوانان و کل جامعه است؟!

اما اگر به هر دلیل آن اراده شایسته برای تحمل غریزه جنسی و عفاف را نداشتیم ، و اگر به هر عذر و بهانه ای ، تسلیم اوهام ذهنی خود شدیم ویا مشکلات به حدی بود که توان ازدواج دائم از ما سلب شد دوراه دیگر باقی می ماند:1- ازدواج موقت (متعه یا صیغه)؛2-فحشاء و فساد وبازار آزاد جنسی و رفاقت و روابط نامشروع و نتایج فجیع آن

در اینجا باید پرسید : عقل چه می گوید ؟ شرع کدام را تجویز می کند؟ جامعه و فرهنگ ما کدام را می پسندد؟

دستور عقل و شرع در این زمینه مشخص بوده و «ازدواج موقت»به عنوان یک راه فرعی و اضطراری است؛ نه جاده باز و بدون خطر برای مردان متاهل که بخواهند عیاشی کنند و با سوء استفاده از این قانون ،کانون گرم خانواده خود را در معرض فرو پاشی قرار دهند. سوگمندانه باید گفت:به دلایل مختلف- از جمله سوء استفاده مردان یا زنان از این قانون و نیز تبلیغات دشمنان و فهم نادرست و غیرمنطبق با واقعیات نسبت به ازدواج موقت، فرهنگ عمومی جامعه ما از آن استقبال نمی کند ؛ بلکه حتی آن را بدتر از رفاقت وحتی روابط نا مشروع می داند!!- اگر به پدر و مادری که جوان شما چنین است، چه بسا می گویند : جوان است و …اما اگر بشنوند دختر یا پسر آنان برای پاک ماندن در صدد ازدواج موقت است ، داد و فریاد می کنند و …؟!

مگر امام علی (ع) نفرمود: اگر خلیفه دوم ،به ناروا حلال الهی -ازدواج موقت-را حرام نمی کرد ،جز انسان های شرور و بی ریشه وبدبخت و تباهکار، کسی آلوده دامن نمی شد؟ آیا آن حضرت انسان روحیات و غرایز او را نمی شناخت و مصلحت اورا نمی دانست؟ متاسفانه فرهنگ جامعه ما آنچنان که باید علوی نیست.

آن همه روایات و نص صریح قرآن در مورد ازدواج موقت (سوره مبارکه نساء آیه 24) و فضیلت ها وثواب های آن، برای آن نیست که ازدواج موقت جایگزین ازدواج دائم ویا همردیف و در کنار آن باشد ؛ بلکه اگر ناچار شدیم و فرصت ویا شرایط ازدواج دائم به هر دلیلی برای ما میسر نبود ، خودمان را آلوده نکنیم.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: